Mommsen-Gesellschaft e.V.
Verband der deutschsprachigen Forscherinnen und Forscher auf dem Gebiete des Griechisch-Römischen Altertums
  • Aktuelles
  • Über die MG
    • Aufgaben und Ziele
    • Geschichte
    • Vorstand
    • Beirat
    • Kontakt
    • Ehemalige Vorsitzende
    • in memoriam
    • Satzung
    • Geschäftsordnung
    • Partner
    • FIEC
  • Mitgliedschaft
    • Vollmitgliedschaft
    • Jungmitgliedschaft
    • Fördermitgliedschaft
    • Mitgliedsbeitrag
  • Stellenangebote
  • Veranstaltungen
    • Veranstaltungskalender der MG
    • Große Mommsen-Tagung
    • Kleine Mommsen-Tagung
    • Deutsch-französisches Kolloquium
    • AAH-Mommsen-Lectures
    • Jungmitgliedertreffen
    • Walter-de-Gruyter-Seminar
    • Tagungen, Workshops, Sommerschulen und Ausstellungen
    • Call for Papers
  • Förderung
    • Förderungen der Mommsen-Gesellschaft
    • JungmitgliedschaftJungmitgliedschaft
    • Bruno-Snell-PreisBruno-Snell-Preis
    • Andere Förderangebote (Stipendien, Forschungspreise und Förderprogramme)
  • Impressum/Kontakt
  • Suche
  • Service
    • Dissertationen und Habilitationen
    • Forschungsdaten / NFDI
    • NFDINFDI
    • Angebote in FrankreichAngebote in Frankreich
    • Links
    • Downloads
    • Newsletter
    • Mailingliste
    • Blog-Archiv
    • Ukraine Portal
    • Ringvorlesung

Inhalt in Kategorie

    • Mai 15
      Lehrer und Schüler in der Antike - AG„Antike Philosophie, Pädagogik und Didaktik“ GANPH

      Donnerstag, 15. Mai 2025 12:45

      Call for Abstracts
      für das dritte Treffen der Arbeitsgemeinschaft „Antike Philosophie, Pädagogik und Didaktik“ in der
      „Gesellschaft für antike Philosophie“ (GANPH)

      Lehrer und Schüler in der Antike

      in Heidelberg
      vom 28. bis 29. November 2025 (Freitag/Samstag)

      Thema:
      In der Antike war das Verhältnis zwischen Lehrer und Schüler, Meister und Lehrling, Erzieher und
      Zögling in einer Vielzahl von Gebieten bedeutsam: in Philosophie und Rhetorik, in den
      Wissenschaften und den Religionen, in den schönen und den nützlichen Künsten, in den Schulen und
      der häuslichen Erziehung. Im Rahmen dieses Treffens wollen wir solche Verhältnisse untersuchen.
      Leitfragen können z.B. folgende sein:
      – Wie konzipieren einzelne Philosophen oder Philosophenschulen das Verhältnis zwischen dem
      Lehrer und dem Schüler der Philosophie?
      – Wie wird das Lehrer-Schüler-Verhältnis in anderen Disziplinen (z.B. Medizin oder Mathematik)
      verstanden? Wie in der Kunst? Wie in der Religion?
      – Wie hängt die Lehrer-Schüler-Beziehung mit dem jeweiligen Lehrgegenstand zusammen?
      – Welche Anforderungen werden an den gestellt, der Lehrer sein will? Welche an den Schüler?
      – Wie verhält sich die Lehrer-Schüler-Beziehung zu anderen Beziehungen, z.B. zur Familie?
      – Wie werden diese Verhältnisse „von außen“, durch Nichteingeweihte wahrgenommen?
      – Welche Rolle spielen Lehrer-Schüler-Verhältnisse in der Geschichtsschreibung der antiken
      Philosophie (z.B. im diadochographischen Ansatz von Diogenes Laertios)?
      – Wie werden Meister-Schüler-Verhältnisse in der antiken Literatur dargestellt?
      – Wie war die historische Realität solcher Verhältnisse?
      – Hat die nicht-öffentliche Sonderbeziehung von Lehrer und Schüler eine politische Dimension?
      – Was lehren einzelne Beispiele für Lehrer-Schüler-Beziehungen, z.B. Aristoteles und Alexander?

      Keynote Speaker:
      Prof. Dr. Kai Trampedach (Heidelberg)

      Einreichungen:
      Wir bitten um Vorschläge für Präsentationen im Umfang von ca. 40 Minuten Vortragszeit (zzgl.
      anschließender Diskussion). Einreichungen von Nachwuchsforschern, erfahrenen Wissenschaftlern
      und Praktikern sind erwünscht. Eine ausformulierte Zusammenfassung (Abstract) im Umfang von 400
      bis 500 Wörtern soll bis zum 22.06.2025 als PDF-Datei an folgende E-Mail-Adresse geschickt
      werden: Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein.
      Eine Rückmeldung zu den Einreichungen erfolgt im Juli 2025.

      Wir freuen uns auf Ihre Einreichung!
      Dr. Sascha Euler
      Prof. Dr. Torsten Hitz
      Prof. Dr. Jörn Müller
      Dr. Laura Summa    

    • Mai 14
      Full-time PhD scholarship package

      Mittwoch, 14. Mai 2025 12:24

      Australian Catholic University (ACU) is offering a full-time PhD scholarship package to undertake research at the Institute for Religion and Critical Inquiry, Melbourne on translation in Late Antiquity.

      The successful applicant will work on an Australian Research Council (ARC) Discovery Project 'Translation and Transformation in Late Antiquity' to investigate how translation in Late Antiquity evolved while communicating and shaping new knowledge, and analyse translation across a diverse range of political, social, religious, linguistic cultural groups in Late Antiquity.

      The research will either involve a case study or studies, drawn from either Biblical translations or translations of theological, philosophical, historical, and literary knowledge from the fourth to the sixth centuries CE.

      The PhD candidate will be an integral member of the project, working with the research team, led by Assoc. Prof. Michael Hanaghan, and including Assoc. Prof. Stephen Carlson, Prof. Bronwen Neil (Macquarie University) and Prof. Andy Cain (UC Boulder).

      Opportunities for mentoring and collaborative publishing will be facilitated. The candidate will also help organise and participate in a conference at ACU's Rome campus.

      ACU PhD Stipend Scholarship of AUD $33,511 p.a. (tax-free, indexed) for up to 3.5 years.

      Research Training Program (RTP) Fees Offset Scholarship for up to 3.5 years for domestic candidates or an ACU Tuition Fee Scholarship valued at c. A$30,000 p.a. for up to 3.5 years for international candidates.

      RTP Allowance (Overseas Student Health Care Policy) Scholarship for international candidates.

      RTP Allowance (Relocation) Scholarship valued up to $2,000 for international candidates.

      The scholarship package is subject to satisfactory progress and full-time study mode. The scholarship conditions align with ACU's Research Training Program Scholarship Policy.

      Interested candidates should contact Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein.<mailto:Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein.> for more information.


          

    • Mai 13
      PhD position in Greek and/or Latin Literature

      Dienstag, 13. Mai 2025 18:09

       (1.0 FTE) (V25.0276)


      Job description

      Thanks to the generosity of the Sent Marks Fonds we are able to invite applications for a fully funded, 4-year PhD position in the field of Classical Literature. The dissertation should make a novel contribution to the study of ancient Greek or Latin literature in relation to posthumanism and/or environmental criticism. Candidates are free to design a project within this remit, according to their own interests and expertise. They may focus on one specific work or author, or engage with a range of genres and texts while focusing on a specific theme or approach. The project should be of suitable size to be completed within four years. Candidates should also take into account the research areas and supervisory capacities in the Groningen Classics department: see https://www.rug.nl/(...)-en-cultuur/?lang=en

      The selected candidate will be based at the Chair group of Latin and Greek Literature and Culture and will be affiliated with the Research Institute for the Study of Culture Groningen (ICOG). They will be enrolled in the Groningen Graduate School for the Humanities and the Dutch national graduate school for Classics, OIKOS. They will also be able to participate in the activities of the Groningen institute for the study of the ancient world (CRASIS).

      The position involves

      • Writing a dissertation within four years.
      • Completing relevant PhD training courses as offered by the local and national graduate schools.
      • Carrying out limited teaching tasks in the Classics department (0.4 FTE in total spread across the appointment, with the opportunity to receive relevant training in advance).

      The University of Groningen
      Since its foundation in 1614, the University of Groningen has established an international reputation as a dynamic and innovative university offering high-quality teaching and research. Its 34,000 students are encouraged to develop their own individual talents through challenging study- and career paths. The University of Groningen is an international centre of knowledge: It belongs to the best research universities in Europe and is allied with prestigious partner universities and networks worldwide.

      The Faculty of Arts
      The Faculty of Arts is a large, dynamic faculty in the heart of the city of Groningen. It has more than 5,000 students and 700 staff members, who are working at the frontiers of knowledge every day. The Faculty offers a wide range of degree programmes: 15 Bachelor's programmes and over 35 Master's specialisations. Our research, which is internationally widely acclaimed, covers Archaeology, Cultural Studies, History, International Relations, Language and Literary Studies, Linguistics and Media and Journalism Studies.

       

      Qualifications

      Candidates should possess

      • A Master’s degree in Latin and/or Ancient Greek literature or in a related field.
      • An interest in posthumanist theory and/or the environmental humanities.
      • Very good knowledge of Latin and/or Ancient Greek.
      • Excellent oral and written command of English.
      • Reading proficiency in relevant modern languages (e.g. German, Italian, French) or ability and willingness to acquire it.
      • Excellent communication skills.
      • Willingness to move to/reside in Groningen.

      Since the dissertation will be written in English, no knowledge of Dutch is required. However, the University of Groningen offers language classes to employees who would like to learn the Dutch language.

       

      Organisation

       
       

      Conditions of employment

      We offer in accordance with the collective bargaining agreement for Dutch universities:

      • A salary, depending on qualifications and work experience, with a minimum of € 2,901 to a maximum of € 3,707 gross per month for a full-time position.
      • 8% holiday allowance and 8,3% end-of-year bonus.
      • Participation in a pension scheme for employees.
      • Favourable tax agreements for non-Dutch applicants may be applicable.
      • 232 holiday hours per calendar by full-time employment.
      • A temporary 1.0 FTE appointment for a specified period of four years. The candidate will first be appointed for twelve months. After 11 months, an assessment will take place of the candidate’s results and the progress of the PhD project, in order to decide whether employment will be continued. The PhD candidate is expected to conduct 0.4 FTE teaching spread over the second, third and fourth year of their appointment.
      • Willingness to move and reside in The Netherlands.
       

      Application

      Do you want to become a member of our team? Please send your application to us, by submitting the following documents in English

      • Cover letter explaining your reasons for applying and your suitability for the position.
      • Curriculum vitae, including the contact details of two academic referees.
      • Copies of BA and MA diplomas and transcripts (or list of grades); if the MA has not yet been completed, please provide a signed statement from your thesis supervisor confirming that you are on track to complete the degree before the starting date of the position.
      • A short research statement of 750 words in which you outline your proposed project and indicate how your previous research experience relates to these plans.
      • Writing sample (e.g. a section of the MA thesis or a seminar paper, maximum length of 6,000 words; this may be in a language other than English).

      Please submit your application as three PDF files (one for the CV, one for the cover letter, and one for all other documents), Please make sure that you follow this format rather than the prompts of the application system regarding attachments.

      You may apply for this position until 9 June 11:59pm / before 10 June 2025 Dutch local time (CEST) by means of the application form (click on "Apply" below on the advertisement on the university website).

      Interviews with selected candidates are expected to take place on 25 June 2025.

      The starting date of the appointment is flexible and should fall between 1st of October 2025 and 1st February 2026. We allow 3 months from selection in case of VISA applications.

      The University of Groningen strives to be a university in which students and staff are respected and feel at home, regardless of differences in background, experiences, perspectives, and identities. We believe that working on our core values of inclusion and equality are a joint responsibility and we are constructively working on creating a socially safe environment. Diversity among students and staff members enriches academic debate and contributes to the quality of our teaching and research. We therefore invite applicants from underrepresented groups in particular to apply. For more information, see also our diversity policy webpage: https://www.rug.nl/(...)rsity-and-inclusion/

      Our selection procedure follows the guidelines of the Recruitment code (NVP): https://www.nvp-hrnetwerk.nl/nl/sollicitatiecode and European Commission's European Code of Conduct for recruitment of researchers: https://euraxess.ec.europa.eu/jobs/charter/code

      We provide career services for partners of new faculty members moving to Groningen.

      Unsolicited marketing is not appreciated.

       

      Information

      For information you can contact:

      • Bettina Reitz-Joosse (for information about the project), Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein.
      • Felix Budelmann (for information about the project), Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein.
      • Lotte Telnekes (for questions regarding the submission procedure), Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein.

      Please do not use the e-mail address(es) above for applications.

      Apply: www.rug.nl/about-ug/work-with-us/job-opportunities/?details=00347-02S000BB2P 

          

    • Mai 13
      Wiss. Mitarbeiterin bzw. Mitarbeiter / Doktorandin bzw. Doktorand (m/w/d) - Klassische Philologie

      Dienstag, 13. Mai 2025 10:43

      Die Technische Universität Dresden (TUD) zählt als Exzellenzuniversität zu den leistungsstärksten Forschungseinrichtungen Deutschlands. 1828 gegründet, ist sie heute eine global bezogene, regional verankerte Spitzenuniversität, die innovative Beiträge zur Lösung weltweiter Herausforderungen leisten will. In Forschung und Lehre vereint sie Ingenieur- und Naturwissenschaften mit den Geistes-und Sozialwissenschaften und der Medizin. Diese bundesweit herausragende Vielfalt an Fächern ermöglicht der Universität, die Interdisziplinarität zu fördern und Wissenschaft in die Gesellschaft zu tragen. Die TUD versteht sich als moderne Arbeitgeberin und will allen Beschäftigten in Lehre, Forschung, Technik und Verwaltung attraktive Arbeitsbedingungen bieten und so auch ihre Potenziale fördern, entwickeln und einbinden. Die TUD steht für eine Universitätskultur, die geprägt ist von Weltoffenheit, Wertschätzung, Innovationsfreude und Partizipation. Sie begreift Diversität als kulturelle Selbstverständlichkeit und Qualitätskriterium einer Exzellenzuniversität. Entsprechend begrüßen wir alle Bewerberinnen und Bewerber, die sich mit ihrer Leistung und Persönlichkeit bei uns und mit uns für den Erfolg aller engagieren möchten.

      An der Fakultät Sprach-, Literatur- und Kulturwissenschaften ist am Institut für Klassische Philologie zum 01.10.2025 eine Stelle als

      wiss. Mitarbeiterin bzw. Mitarbeiter / Doktorandin bzw. Doktorand (m/w/d)

      (bei Vorliegen der persönlichen Voraussetzungen E 13 TV-L)

      für 36 Monate mit der Option auf Verlängerung (Beschäftigungsdauer gem. WissZeitVG), mit 50 % der regelmäßigen wöchentlichen Arbeitszeit und dem Ziel der eigenen wissenschaftlichen Weiterqualifikation (i. d. R. Promotion), zu besetzen.

      Aufgaben:
      wiss. Lehr- und Forschungstätigkeiten
      Lehre in Klassischer Philologie im Umfang gem. HSDAVO
      Zusammenarbeit im Team der Klassischen Philologie und im interdisziplinären Verbund
      Mitwirkung bei der Organisation von internationalen Tagungen und Veranstaltungen sowie bei der Digitalisierung von Forschung und Lehre
      Kooperationen und eigenständiges Engagement beim Transfer in die Gesellschaft (v.a. über das Dresden concept-Netzwerk)
      Dissertation in Klassischer Philologie (Latein oder Griechisch)
      Beteiligung an der akademischen Selbstverwaltung und an der Studiengangsentwicklung; Prüfungsbeteiligung; Betreuung von Seminar- und Abschlussarbeiten

      Voraussetzungen:
      sehr guter wissenschaftlicher Hochschulabschluss in Klassischer Philologie (Latein und/oder Griechisch)
      Teamfähigkeit
      sehr gute Deutschkenntnisse; gute Kenntnisse auch der modernen Fremdsprachen

      Erwünscht sind darüber hinaus: Expertise in Digital Classics; Organisationskompetenz (z.B. bei der Organisation von Tagungen und Veranstaltungen); Interesse auch an der longue durée der lateinischen und griechischen Literatur.
      Wir bieten:
      ein exzellentes Umfeld, in dem sich Kreativität und Innovation in den Bereichen Forschung, Lehre und Transfer entfalten können
      vielfältige Kooperationsmöglichkeiten innerhalb der Geistes- und Sozialwissenschaften, aber auch mit den anderen Fakultäten (gerade auch mit den technischen Wissenschaften) und Einrichtungen
      Standort mit Fokus auf Entwicklung der Künstlichen Intelligenz (ScaDS.AI: Center for Scalable Data Analytics and Artificial Intelligence)
      attraktive Weiterbildungs- und Unterstützungsangebote durch die Graduiertenakademie der TUD

      Die TUD strebt eine Erhöhung des Anteils von Frauen an und bittet diese deshalb ausdrücklich um deren Bewerbung. Die Universität ist eine zertifizierte familiengerechte Hochschule. Bewerbungen schwerbehinderter Menschen sind besonders willkommen. Bei gleicher Eignung werden diese oder ihnen Kraft SGB IX von Gesetzes wegen Gleichgestellte bevorzugt eingestellt.
      Ihre aussagekräftige Bewerbung senden Sie bitte mit den üblichen Unterlagen (Lebenslauf; Kopie des Hochschulabschlusses; Skizze [ca. 3 S.] des geplanten Promotionsprojektes; Leseprobe [ca.15 S.] in Form eines Aufsatzes oder Kapitels z.B. aus der Abschlussarbeit; ggf. Liste der gehaltenen Lehrveranstaltungen und Publikationen) bis zum 10.06.2025 (es gilt der Poststempel der Zentralen Poststelle bzw. der Zeitstempel auf dem E-Mail-Server der TUD) bevorzugt über das SecureMail Portal der TUD https://securemail.tu-dresden.de als ein PDF-Dokument an Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein. bzw. an: TU Dresden, Institut für Klassische Philologie, Herrn Jun.-Prof. Dr. Mario Baumann, Helmholtzstr. 10, 01069 Dresden. Ihre Bewerbungsunterlagen werden nicht zurückgesandt, bitte reichen Sie nur Kopien ein. Vorstellungskosten werden nicht übernommen.
      Hinweis zum Datenschutz: Welche Rechte Sie haben und zu welchem Zweck Ihre Daten verarbeitet werden sowie weitere Informationen zum Datenschutz haben wir auf der Webseite https://tu-dresden.de/karriere/datenschutzhinweis für Sie zur Verfügung gestellt

    • Mai 06
      Open rank Professur für Alte Geschichte und Rezeptionsgeschichte der Antike 100 %

      Dienstag, 06. Mai 2025 10:36

       

      Zum 1. August 2026 ist am Historischen Institut der Universität Bern eine Professur (100%) für Alte Geschichte und Rezeptionsgeschichte der Antike (open rank) zu besetzen.

      Die Stelleninhaberin oder der Stelleninhaber vertritt das Fachgebiet der Alten Geschichte und der Rezeptionsgeschichte der Antike in Forschung und Lehre.
      Die Stelleninhaberin oder der Stelleninhaber soll die Alte Geschichte in der Lehre in der ganzen Breite vertreten. Sie/er soll je einen Forschungsschwerpunkt sowohl in der griechischen wie auch in der römischen Geschichte besitzen. Ein weiterer Schwerpunkt soll in der Rezeptionsgeschichte der griechisch-römischen Antike liegen; in diesem Bereich soll sie/er auch Lehre anbieten können. Neben einem thematisch und methodisch breit angelegten Lehrangebot im Umfang von 4 (Assistenzprofessur) bzw. 8 (ausserordentliche und ordentliche Professur) Semesterwochenstunden und der Betreuung von Studien- und Qualifikationsarbeiten auf BA-, MA und Doktoratsstufe werden die Mitwirkung in der akademischen Selbstverwaltung und die Zusammenarbeit mit anderen Disziplinen erwartet.

      Gewünscht wird Anschlussfähigkeit an bestehende Forschungsaktivitäten des Historischen Instituts. Die Stelleninhaberin oder der Stelleninhaber soll sich insbesondere aktiv in die Entwicklung der transepochalen Forschungscluster am Institut einbringen. Erwartet wird weiter die Bereitschaft zur Mitarbeit an interdisziplinären Forschungsplattformen des Walter Benjamin Kolleg, dem Forum Antike Bern und dem Interdisziplinären Doktoratsprogramm Altertumswissenschaften.

      Je nach Qualifikation der erfolgreichen Kandidatin bzw. des erfolgreichen Kandidaten wird die Stelle auf Stufe Assistenzprofessur, ausserordentlicher Professur oder ordentlicher Professur besetzt. Einstellungsvoraussetzung für eine Assistenzprofessur sind eine überdurchschnittliche Dissertation, Lehrerfahrung und das Vorliegen eines fortgeschrittenen Habilitationsprojekts. Bei erfolgreicher Evaluation besteht die Aussicht auf Entfristung und Umwandlung der Stelle in eine ausserordentliche Professur. Einstellungsvoraussetzungen für eine ausserordentliche oder ordentliche Professur sind die Habilitation oder eine gleichwertige Qualifikation sowie Erfahrungen im erfolgreichen Einwerben von Drittmitteln. Fundierte Kenntnisse der primären Lehr- und Verwaltungssprache Deutsch werden erwartet bzw. sind bis spätestens zwei Jahre nach Stellenantritt vorzuweisen; gute Kenntnisse des Französischen, Englischen sowie weiterer Sprachen sind erwünscht.

      Das Historische Institut strebt im Einklang mit den Zielsetzungen der Universität Bern eine Erhöhung des Anteils von Frauen in leitenden akademischen Positionen an und ermuntert deshalb Wissenschaftlerinnen zur Bewerbung. Bewerbungen im Job-Sharing sind unter Zusendung eines entsprechenden Konzepts ebenfalls möglich.

      Folgende Bewerbungsunterlagen sind bitte elektronisch bis am 08. Juni 2025 einzureichen: Motivationsschreiben, Curriculum Vitae, Verzeichnis der Publikationen und der gehaltenen Lehrveranstaltungen, Lehrevaluationen, Liste der eingeworbenen Drittmittel.

      Link zum Bewerbungsportal: https://www.philhist.unibe.ch/ueber_uns/aktuell/ausschreibung_alte_geschichte_rebenich/index_ger.html

       

      Rückfragen: Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein.

       

      Adresse:

      Universität Bern

      Historisches Institut

      Länggassstrasse 49

      3012 Bern

      SCHWEIZ

          

    • Mai 05
      Decoding the Vindolanda tablets

      Montag, 05. Mai 2025 16:48

      AHRC Collaborative Doctoral Partnership (CDP) studentship - Decoding the Vindolanda tablets: Generative AI to reassemble, read and restore Roman handwritten texts with The British museum and University of Nottingham
      Area

      Reference ARTS124
      Start date: 1st October 2025
      Application Deadline: 2nd June 2025, 17.00
      Interviews will take place online on 26th June 2025.

      The British Museum and the University of Nottingham are pleased to announce the availability of a fully funded Collaborative doctoral studentship from October 2025 under the AHRC's  Collaborative Doctoral Partnerships (CDP) scheme.<https://ahrc.ukri.org/skills/phdstudents/collaborative-doctoral-partnerships-scheme/>
      The project will test generative AI on a series of tasks aimed at recovering more of the texts of the Vindolanda tablets, including handwritten text recognition, reassembly of fragments, disentangling of palimpsest texts and restoration of missing sections.
      This project will be jointly supervised by Professor Alex Mullen (University of Nottingham), Dr Richard Hobbs (British Museum) and Dr Kai Xu (University of Nottingham), and the student will be expected to spend time at both the University of Nottingham and the British Museum, as well as becoming part of the wider cohort of CDP funded students across the UK.
      The studentship can be studied either full or part-time.
      We encourage applications from a diverse range of people, from different backgrounds and career stages.
      Students should have a Masters Degree in a relevant subject or be able to demonstrate relevant equivalent experience.
      The studentship is open to both home and international applicants.
      Project Overview
      The Vindolanda tablets are an unrivalled documentary source for the Roman army and its activities in Roman Britain. The research will examine if Generative Artificial Intelligence (AI) can support the recovery of the handwritten Latin texts and in turn how this might be applied to aid the decipherment of other similar objects across the British Museum collections.
      Although much work has been carried out on the tablets, numerous texts are not deciphered, and the work to recover them is painstaking. A quarter of a century ago, research was undertaken to see if computers might help (Terras 2006 Image to Interpretation: An Intelligent System to Aid Historians in Reading the Vindolanda Texts), but the disproportionate effort required did not encourage development. Now massively increased computing power and the success of Generative AI in various ancient world applications (Sommerschield et al. 2023 'Machine Learning for ancient languages: A survey', Computational Linguistics, 49.3) mean that it is time to test the latest digital tools (e.g. GPT-4o) to undertake four main tasks:


        1.  identify and recognise handwritten characters;
        2.  digitally reassemble fragments;
        3.  restore missing text when objects are fragmentary or text has been lost;
      4)     decipher palimpsest (overlying) texts.
      These tasks would be undertaken using Generative AI pipelines that have already been created for Greek papyri (e.g. Swindall), oracle bones (e.g. Zhang), and cuneiform tablets (e.g. Dahl) and have the potential to bring new texts to light from the extraordinary Vindolanda collection, and to create improved models which could be applied to other BM collections.
      Research questions include:

        1.  In which ways have digital techniques assisted in the decipherment of the Vindolanda tablets, and similar collections, and what step changes can modern computing power and Generative AI bring?
        2.  How can we best train existing Handwritten Text Recognition (HTR) models to recognize and classify characters in relatively small data sets, and which digital images work best?
        3.  Can existing models be deployed to reassemble fragmentary texts and even to restore missing text? What are the risks?
        4.  Can we deploy AI on a new task, i.e. disentangling palimpsest texts?
        5.  What lessons on imaging and best practice in AI can be learned from working with the Vindolanda archive and how can these be applied to other material, e.g. curse tablets/manuscripts?
      Research with the British Museum
      This research studentship is one allocated to the British Museum by the AHRC. The successful student will be expected to spend time carrying out research and gaining relevant experience with the partner in London as part of the studentship. There will also be the opportunity to work with experts in Roman epigraphy at the Centre of the Study of Ancient Documents, Oxford, and to undertake fieldwork at Vindolanda.
      Details of Award
      CDP doctoral training grants fund full-time studentships for 4 years or part-time equivalent up to a maximum of 8 years.
      The award pays tuition fees up to the value of the full-time home fee. Research Councils UK Indicative Fee Level for 2024/2025 is £5,006. Students with an 'overseas' fee status are welcome to apply and, if successful, will receive a University of Nottingham international fee scholarship, which will cover the difference between home and international fee rates.  International students will be required to reside in the UK until completion of the PhD.
      The award pays an annual stipend for all students, both home and international students. This stipend is tax free, and is the equivalent of an annual salary, enabling the student to pay living costs. The UKRI Minimum Doctoral Stipend for 2024/2025 is £20,780 plus a 'London-based partner organization allowance' of £1000 per year. There is also a CDP maintenance payment of £600 per year. A Research Training and Support Grant (RTSG) of £750 per year is available. This can be used to support study visits, conference attendance, training and development opportunities which are necessary for the student's primary research.
      Further details can be found on the UKRI website<https://www.ukri.org/publications/terms-and-conditions-for-training-funding/>.
      The successful candidate is eligible to receive an additional travel and related expenses grant during the course of the project courtesy of The British Museum, worth up to £1,500 per year for 4 years.
      The successful candidate will be encouraged to participate in professional development events and activities organised for all Collaborative Doctoral Partnership students who are registered with different universities and studying with cultural and heritage organisations across the UK. These activities are organised by a coordination team based at the V&A and are designed to provide CDP researchers with the knowledge, networks and skills to thrive in their future careers.
      Eligibility

        *   This studentship is open to both Home and International applicants.
        *   To be classed as a home student, candidates must meet the following criteria:

        1.  Be a UK or Irish National (meeting residency requirements), or
        2.  Have settled status, or
        3.  Have pre-settled status (meeting residency requirements), or
        4.  Have indefinite leave to remain or enter

        *   Further guidance can be found here based on revisions to Training Grant Terms and Conditions for projects starting in October 2025 -  Policy statement: review of the training grant conditions - UKRI<https://www.ukri.org/publications/policy-statement-review-of-the-training-grant-conditions/>
        *   International students are eligible to receive the full award for maintenance as are home students. The charge made by the university for tuition fees for international students studying for a doctoral degree in Classics and Archaeology for 2025/26 is £23,000 per year. If successful, an international student will be awarded a University of Nottingham International fee scholarship to cover the difference between home and international fees (the former covered by the CDP award).
        *   We want to encourage the widest range of potential students to study for a CDP studentship and are committed to welcoming students from different backgrounds to apply. We particularly welcome applications from people of Global Majority backgrounds as they are currently underrepresented at this level in this area.
        *   Applicants should ideally have or expect to receive a relevant Masters-level qualification in a relevant subject, e.g. Archaeology, Ancient History, Classics, Computer Science, or similar, or be able to demonstrate equivalent experience in a professional setting involving Archaeology, Computer Science, Cultural Heritage, or similar.
        *   Applicants must be able to demonstrate an interest in technology and cultural heritage and potential and enthusiasm for developing skills more widely in related areas.
        *   As a collaborative award, students will be expected to spend time at both the University and The British Museum.
      NB. All applicants must meet UKRI terms and conditions for funding. See:
      https://www.ukri.org/funding/information-for-award-holders/grant-terms-and-conditions/
      Project details and how to apply
      For more information and how to apply see https://forms.office.com/e/EudTLKHp4V.
      We ask all applicants to complete a voluntary EDI monitoring form here<https://forms.office.com/e/tvHq0qB97W>. All responses are anonymous.

    • Mai 05
      FIEC 2025: 17th Congress of the Fédération internationale des associations d’études classiques

      Montag, 05. Mai 2025 16:33

       

      07.07.2025, 17:00 - 11.07.2025, 16:00
       

      from 7 to 11 July 2025
      Wrocław, Poland

      FIEC 2025 Wrocław – 17th Congress of the Fédération internationale des associations d’études classiques

          

    • Apr 30
      Eduard-Anthes-Preis 202521. Auslobung zum Preis für herausragende archäologische Dissertationen

      Mittwoch, 30. April 2025 10:14

      Der Verein von Altertumsfreunden im Regierungsbezirk Darmstadt e.V. vergibt zusammen mit dem
      Hessischen Ministerium für Wissenschaft und Kunst sowie der hessenARCHÄOLOGIE im Landesamt
      für Denkmalpflege Hessen alle zwei Jahre den Eduard-Anthes-Preis an Archäologinnen und Archäologen.
      Der Preis ist mit 7.500 € dotiert.

      Bewerbungsvoraussetzung
      Vorausgesetzt wird eine herausragende Dissertation in der Vor- und Frühgeschichte, Provinzialrömischen
      Archäologie oder Mittelalter- bzw. Neuzeitarchäologie, die sich thematisch mit dem deutschen Mittelge-
      birgsraum zwischen Neckarmündung und Norddeutscher Tiefebene beschäftigt. Der Abschluss der (pub-
      lizierten oder unpublizierten) Dissertation darf nicht länger als 5 Jahre zurückliegen.
      Vorschlagsberechtigt sind Betreuerinnen und Betreuer der Dissertation. Selbstbewerbungen sind eben-
      falls möglich und erwünscht.

      Bewerbungsunterlagen
      Die Bewerbung ist formlos digital einzureichen und sollte folgende Unterlagen enthalten: eine kurze
      Zusammenfassung der Dissertation auf maximal drei Seiten, eine (nicht geschützte) PDF-Datei der Dis-
      sertation, Gutachten der Dissertation, einen Lebenslauf inkl. Beschreibung des wissenschaftlichen Werde-
      gangs und eine Liste eigener Veröffentlichungen. Eine Druckversion der Dissertation wird bei Bedarf von
      der Jury nachgefordert.

      Einreichung
      Ihre Bewerbung richten Sie bitte an:
      Geschäftsstelle Verein von Altertumsfreunden im Regierungsbezirk Darmstadt e.V.
      c/o Landesamt für Denkmalpflege Hessen / hessenARCHÄOLOGIE
      Berliner Allee 58 | 64295 Darmstadt
      Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein.
      Bewerbungsschluss ist der 16. Mai 2025.
      https://www.altertumsfreunde-darmstadt.de/e-anthes-preis.htm    

    • Apr 30
      Disiecta Membra Roman Stone Architecture and Urban Space in Germany

      Mittwoch, 30. April 2025 10:11

      Summer School

      Topic
      How do blocks make buildings, how do buildings make settlements, and how do
      places transform over time? This one week intensive summer school aims to ans-
      wer these questions though a hands-on investigation into stone architecture in
      Roman Germany. The course offers a deep dive into the theories and methods of
      architectural and urban studies. Participants will learn and practice different tech-
      niques of architectural recording and structural analysis as well as participate in
      broader discussions about urbanism, settlement, and space on the frontier.
      Drawing on the resources of Akademie des Wissenschaft project disiecta membra,
      this course will offer practical experience of recording architectural materials and
      structures in Mainz. With the successful completion of the course, students have
      the opportunity to participate in upcoming field projects in Great Britain and North
      Macedonia.
      Requirements
      The summer school will be five full days, from 22 to 26 September, 2025 based
      at JGU in Mainz with field trips throughout the city. The course will be taught in
      English and German. An information session will be held on Tuesday 15 April at
      18:00 in a hybrid format – in Philo I, P 210 and online. Please email for the link to
      participate remotely. Enrollment is also open for non-JGU students. The course
      is primarely designed for students specialising in archaeology, architecture, and
      related subjects.
      Timeframe: 22 - 26 September 2025
      Max. participants: 12
      Languages: English, German


      Contact: Jun.-Prof. Dr. Catherine Teitz
      Tel.: +49 6131 39 26037
      E-Mail: Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein.

      Thomas Heide, MA
      Tel.: +49 6131 39 26630
      E-Mail: Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein.    

    • Apr 30
      KU Forschungskolleg „Dialogkulturen. Wissenschaftliche Reflexionsräume für Kultur-und Sozialwissenschaften“ AUSSCHREIBUNG Senior Fellowship 2025 - endet heute !!!

      Mittwoch, 30. April 2025 10:08

      endet am 30.4.!

      Wer wir sind:
      Das KU Forschungskolleg „Dialogkulturen. Wissenschaftliche Reflexionsräume für Kultur-und
      Sozialwissenschaften“ wurde als Forschungsplattform an der Katholischen Universität Eichstätt-Ingolstadt
      eingerichtet, um interdisziplinäre Forschung in den Kultur-, Sozial- und Geisteswissenschaften zu fördern. Das
      Zentrum unterstützt sowohl Postdoc-Projekte als auch Forschungsvorhaben erfahrener und etablierter
      Wissenschaftler:innen. Es hat das Ziel, den wissenschaftlichen Austausch und die kritische Debatte über
      disziplinäre Grenzen und akademische Karrierestufen hinweg zu ermöglichen und zu stärken.
      Die Forschungsprojekte des FK orientieren sich an seinem übergreifenden Schwerpunkt „Dialogkulturen“,
      verstanden als soziokulturelles Phänomen, dynamische Praxis und transformativer Prozess kulturellen Austauschs
      unter unterschiedlichen konflikthaften kommunikativen Bedingungen und Szenarien. Aktuelle
      Forschungsschwerpunkte umfassen Kulturen der Antike, (De-)Kolonialisierung, Grenzen/Räume, Künste und
      Literaturen in gesellschaftlichen Kontexten sowie die Interrelationen von Gattungen und Medien. Darüber hinaus
      steht das Zentrum allen Forschungsfragen und theoretischen Ansätzen offen, die sich in sein übergeordnetes
      Rahmenkonzept einfügen.
      Das Zentrum bietet nicht nur ein Forum zur Förderung und Vernetzung exzellenter Forschung in den Geistes- und
      Sozialwissenschaften, sondern dient auch als Raum für kritische Debatten, Erkundung und Auseinandersetzung
      mit aktuellen kultur- und sozialwissenschaftlichen Fragestellungen. Das FK „Dialogkulturen“ trägt damit zur
      wissenschaftlichen und gesellschaftlichen Wissensvermittlung bei.
      Wen wir suchen:
      Das Senior Fellowship richtet sich an erfahrene Wissenschaftler:innen, die eine Professur oder eine gleichwertige
      Postdoc-Forschungsstelle an einer Universität oder Forschungseinrichtung innehaben. Bewerbungen sind aus
      allen Bereichen der Kultur-, Sozial- und Geisteswissenschaften unabhängig von Geschlecht, Alter oder
      disziplinärem Hintergrund willkommen.
      Das Senior Fellowship 2025 kann für maximal vier Wochen entweder zwischen Juni und Juli 2025 oder zwischen
      Oktober und Dezember 2025 beantragt werden.
      Gesucht werden Kandidat:innen, die…
      • ein thematisch und/oder methodisch innovatives Forschungsprojekt verfolgen, das sich in die interdisziplinäre
      Forschungsagenda des FK „Dialogkulturen“ einfügt; bevorzugt werden Bewerbungen mit Bezug zu aktuellen
      Projekten am FK;
      • eine herausragende wissenschaftliche Laufbahn vorweisen können, z. B. durch Publikationen,
      Drittmittelprojekte, Konferenzteilnahmen, wissenschaftliche Auszeichnungen etc., die dem jeweiligen
      Karrierestadium und internationalen Maßstäben entsprechen;
      • einen überzeugenden Plan für eine Drittmittelantragstellung oder ein anderes wissenschaftliches Vorhaben
      präsentieren,
      • an interdisziplinärem wissenschaftlichem Austausch interessiert sind und sich aktiv an Veranstaltungen des
      FK (Brown Bag Meetings, Kolloquien etc.) beteiligen;
      • ihre akademischen Netzwerke erweitern und mehr über Forschungsaufenthalte und wissenschaftliche
      Karrieremöglichkeiten in Deutschland erfahren möchten (insbesondere für Postdocs und internationale
      Bewerber:innen).
      Was wir bieten:
      • Einen Arbeitsplatz an einer kleinen, familiären Universität im „College“-Stil in der malerischen historischen Stadt
      Eichstätt im Herzen Bayerns, zwischen den Metropolregionen Nürnberg und München;
      • eine inspirierende Umgebung zur konzentrierten Arbeit an einem Forschungsprojekt oder einem
      Drittmittelantrag;
      • vollständige Anbindung an das KU FK für die Dauer des Aufenthalts mit Zugang zur universitären
      Forschungsinfrastruktur, Arbeitsräumen und technischer Ausstattung;
      • ein Stipendium in Höhe von 1.250 EUR pro Woche als Pauschale zur Deckung sämtlicher Kosten für Reise,
      Unterkunft und Lebenshaltung (keine zusätzlichen Rentenzuschläge oder Krankenversicherungsleistungen);
      • hohe Sichtbarkeit der eigenen Forschung durch einen öffentlichen Vortrag, der über das FK-Netzwerk
      beworben und als Videoaufzeichnung auf unserer Website veröffentlicht werden kann;
      • Unterstützung durch das KU International Office bei der Wohnraumsuche und administrativen Fragen
      (einschließlich möglicher zusätzlicher Zuschüsse für Überseereisen),
      • Unterstützung für internationale Wissenschaftler:innen durch Workshops und Mentoring-Programme zur
      akademischen Karriereentwicklung in Deutschland.
      Bewerbung
      Die Bewerbung ist als eine einzelne PDF-Datei (max. 20 MB) an Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein. zu
      senden. Diese muss folgende Unterlagen enthalten:
      • Motivationsschreiben (1–2 Seiten), einschließlich geplanter Aufenthaltsdauer (3–4 Wochen) und einer
      Begründung, wie das Forschungsprojekt mit der Agenda des FK zusammenhängt;
      • Beschreibung des Forschungsprojekts (max. 5.000 Wörter);
      • Lebenslauf mit vollständigem Publikationsverzeichnis.
      Bewerbungen können auf Deutsch oder Englisch eingereicht werden. Die Bewerbungsfrist endet am 30. April
      2025.
      Die Auswahl der Fellows erfolgt durch eine Kommission des KU FK unter Einbeziehung des Wissenschaftlichen
      Beirats. Weitere Informationen zum KU FK unter: www.ku.de/en/research/research-infrastructure/research-
      institutions/ku-center-for-advanced-studies-dialogical-cultures.
      Bei Rückfragen wenden Sie sich bitte an Dr. Alexandra Tretakov: Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein..
      Das KU FK behält sich vor, unvollständige oder nicht relevante Bewerbungen abzulehnen, sowie solche, die nicht
      den Standards guter wissenschaftlicher Praxis entsprechen oder unseren Qualitätsansprüchen nicht genügen.    

Seite 7 von 40

  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Die Momm­sen-Ge­sell­schaft wird ge­för­dert von

Logo der de-Gruyter-Stiftung Logo des Franz-Steiner-Verlags
© 2024
Mommsen-Gesellschaft e. V.
Im­pres­sum | Da­ten­schut­z­er­klä­rung | Coo­kie-Richt­li­ni­en und -Ein­stel­lun­gen | Con­ta­ct Ad­mi­nis­tra­tor